לוגו מכללת ברק

שיטות טיפול הוליסטי

במאמר הנ"ל מופיע מגוון רחב של שיטות טיפול הוליסטיות אותן מלמדים אצלינו במכללת ברק הן במסלול תזונה טבעית, במסלול נטורופתיה, ובמסלול מטפל הוליסטי.

במסלול מטפל הוליסטי נלמדות שתי טכניקות טיפול מנואליות לפי בחירת הסטודנט, פרחי באך, שפת גוף וחכמת הפנים, הילינג או רייקי ועוד מגוון לימודים מרתקים.

כל הלימודים נערכים באווירה משפחתית תוך שילוב לימודי  רפואה מערבית – אנטומיה, פיזיולוגיה פתולוגיה, פרמקולוגיה ובדיקות פיזיקליות. היקף הלימודים נקבע ביחס ישיר למסלול אותו בוחרים הסטודנטים.

ליקויי קשב וריכוז עם פעלתנות יתר (היפראקטיביות) ADD/ADHD

מאת: ד”ר ורד מיוחס מאיר.

ATTENTION DEFICIT DISORDER=ADD = הפרעות קשב וריכוז.

ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER=ADHD = הפרעות קשב וריכוז עם פעלתנות יתר (היפראקטיביות).

ADHD איננה מחלה כי אם הפרעה או ליתר דיוק תסמונת רפואית בה צריך המאבחן לבדוק באם צירוף מסוים של תסמינים (כמו – איבוד עניין באמצע משחק, עצבנות בידיים או ברגליים, איבוד חפצים חיוניים, התפרצות לתוך דברי אחרים ועוד) המאפיין את ההפרעה קיים אצל הנבדק.

בעבר הייתה נטייה לכנות את ההפרעה בשם פגיעה מוחית מזערית או אי תפקוד מינימאלי של המוח (MBD), אולם עם התפתחות המחקרים והרפואה שונה השם ל – ADD/ADHD.

עדיין אין יודעים בוודאות את הגורמים להפרעה ישנן הרבה מאד סברות, אולם ידוע כי שכיחות ההפרעה גבוהה יותר בבנים, וידוע כי ילדים עם ADHD יכולים להיות מכל רקע ומכל שכבות האוכלוסייה וכי המשותף לכולם הוא  תת הישגיות, עצבנות יתר, מתח, חרדות, דימוי עצמי נמוך, חוסר מוטיבציה, בעיה ביחסים בינאישיים, היעדר שמחת חיים ולעיתים מלווה ההפרעה עם חרדה, דיכאון ובידוד חברתי.

ברוב המקרים ההפרעה מלווה ביחד עם ליקויי למידה שונים וזאת למרות העובדה שנמצא כי לרוב הלוקים בהפרעה אינטליגנציה גבוהה מהממוצע.

ברפואה הקונבנציונאלית הגישה הטיפולית הרווחת הינה טיפול פסיכולוגי משולב בטיפול תרופתי על ידי תרופות כגון RITALIN,CYLERT ועוד – אלה תרופות מעוררות וממריצות שאכן מביאות לשיפור משמעותי בהורדת רמת פעלתנות היתר, הורדת האימפולסיביות והאגרסיביות, משפרות את רמת ההתמקדות , הריכוז ויכולת הלמידה.

לעיתים קרובות מוסיפים תרופות אנטי דיכאוניות לאלו הסובלים מחרדה ומדיכאון.

בצד השיפור הניכר כתוצאה מהתרופות נצפות לעיתים תופעות לוואי כתוצאה מנטילת התרופות.

חשוב מאד לציין כי למרות השיפור לכאורה כתוצאה מנטילת הטיפול התרופתי – אין ביכולת של התרופות ללמד את הילד מהי  שמחת חיים, התנהגות טובה, ואין ביכולתן לגרום להגברת המוטיבציה ולרכישת מיומנויות חברתיות.

ברפואה הטבעית נערכו מחקרים רבים על ההפרעה ונמצאו גורמים רבים לתופעת ה – ADHD– נציין חלק מהם:

  • שימוש בסוכר מזוקק (סוכר לבן).
  • שימוש בתוספי מזון כגון – ניטריטיםוניטראטים, צבעי מאכל וכימיקאלים שונים המוספים למזונות רבים .
  • שימוש בסוכרוזה שעשויה לגרום להתנהגות אגרסיבית וחסרת מנוחה.
  • שימוש בפחמימות מזוקקות.
  • אלרגיות למזון.
  • הרעלת מתכות כבדות – כתוצאה מפליטת גזי מכוניות, זיהום אויר, צבעים וכדו'.
  • שתיית מים מזוהמים.
  • פרזיטים במעיים.
  • התנהגות האם בזמן ההיריון.

טיפולים ברפואה הטבעית:

אציין כאן רק חלק קטן ממגוון הטיפולים האפשריים, חשוב לציין כי כל טיפול נעשה באופן אינדיבידואלי רק לאחר ראיון מקיף ואבחון בכל השיטות העומדות לרשותנו כמטפלים ברפואה טבעית: אירידיולוגיה, כפות ידיים, כפות רגליים, לשון, יומן תזונה ועוד.

כמו כן אנו משתדלים לטפל במספר תחומים = טיפול משולב כדי שהטיפול יהיה הוליסטי במלא מובן המילה.

אצל מטופלים רבים מאד נראה שינוי משמעותי עקב הטיפול הטבעי ובמקרים רבים ניתן היה, כמובן בהתייעצות עם הרופא המטפל, להפסיק את הטיפול התרופתי, כאן גם המקום לומר כי  לנטורופת אסור להמליץ על נטילה או אי לקיחה של תרופות קונבנציונאליות ולכן חשוב מאד שהטיפול יבוצע  בשיתוף ובידיעת הרופא והמטפל ויתר הגורמים המטפלים = רפואה אינטגרטיבית.

טיפול תזונתי:

בטיפול התזונתי נשים דגש על פיתוח הרגלי אכילה נכונים תוך הימנעות ככל האפשר מסוכרים מזוקקים, פחמימות מזוקקות, הימנעות ממוצרי מזון מעובדים, הימנעות משימוש בממתיקים מלאכותיים והימנעות ממזונות אלרגניים.

הקפדה על אכילה מסודרת ונכונה עם דגש על אכילת פירות וירקות טריים, אכילת מזונות מלאים, בניית פלורת מעיים תקינה, שימוש בצורות בישול בריאות ושימוש בתבלינים וצמחים מחזקים תוך הוספת ויטמינים, מינרלים וחומצות אמיניות שיכולות לתרום באופן משמעותי לשיפור המצב.

דוגמאות:

PYCNOGENOL– זהו מוצר המופיע בצורת קפסולות, הוא טבעי לחלוטין ועשוי ממיצוי של קליפת עץ אורן צרפתי. משמש כאנטיאוקסידנט (נוגד חימצון) חזק במיוחד, מגן על כלי הדם ומסוגל לעבור את ה – BBB (מחסום דם מוח). הפיקנוגינול מסיס במים.

חומצות אמינו כגון: טריפטופאן, פנילאלנין, גלוטמין וטירוזין שנחשבות לנוגדות דיכאון.

חומצה גלוטמיתוטאורין שיעילות לבעיות התנהגותיות.

ויטמין CE–  מחזקים מערכת חיסונית ופועלים כנגד רדיקלים חופשיים.

ועוד תוספות שונות המותאמות במידת הצורך באופן  אינדיבידואלי לכל מטופל.

צמחי מרפא:

PASSIFLORA–  צמח שבין היתר מרגיע מתח ונדודי שינה, נמצא כיעיל מאד לטיפול בחוסר שקט ועצבנות.

HYDRASTIS– צמח נוגד אלרגיות  ומעורר  את המערכת החיסונית.

MELLISA– צמח  מרגיע, נוגד חרדות ואנטי ויראלי.

CALENDULA– צמח יעיל כנגד אי סבילות למזון, אנטי אלרגני, ממריץ  חיסון.

בספרי הרפואה  של הרמב"ם נראה כי השימוש בפרחי עץ הזית ובפרחי עץ הרימון יעילים לשיפור הריכוז ולשיפור הזיכרון.

טיפולים מנואליים:

כגון: עיסוי, רפלקסולוגיה, טווינאועוד – מקרבים בין המטפל למטופל, יש חשיבות רבה למגע האנושי, הטיפולים הללו משחררים חסימות אנרגטיות, משחררים מעגלי כאב, משפרים סירקולציה ומרגיעים.

הטיפול ברפלקסולוגיה:

אצל ילדים המאובחנים בהפרעות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות, יבוצע הטיפול תוך שימת דגש על חיזוק אלמנט האדמה, הרגעה ,ניקוזים ועוד בהתאמה אינדיבידואלית כלומר, טיפול איטי מרגיע ואמפטי.

מניסיון, מגיבים הילדים בהקטנת תחושת החרדה, שיפור הביטחון והדימוי העצמי והיכולת להתמודד עם משימות.

כתוצאה מאלה משתפר מצבם בלימודים וכך גם מצבם החברתי.

יתרון נוסף של הטיפול הרפלקסולוגי, שהוא מעניק יכולת למשפחה הקרובה לטפל זה בזה תוך שימוש בשפה חדשה  אוהבת ומחזקת.

ארומתרפיה:

ניתן להשתמש בשמנים באמבטיות, בהרחה או בתוספת לשמן הנושא בעיסוי או לקרם הרפלקסולוגי.

דוגמאות לשמנים:

סנדלווד –  מרגיע נפשית ופיזית.

גרניום – לאיזון מצבים קיצוניים.

ילנגילנג – מפחית מתח.

תפוז – מרגיע, מחזק  מערכת חיסונית.

לבנדר – מרגיע, מחסק מערכת חיסונית, אנטי ויראלי.

יסמין – אנטי דיכאוני.

פרחי באך:

שיטת טיפול זו מבוססת על ההכרה כי קיים קשר ישיר בין רגשות מסוימים כגון: פחד, חוסר בטחון, חוסר עניין, דיכאון, ייאוש, קנאה, שנאה, בדידות וכדו' אשר גורמים למחלות שונות. ד"ר אדוארד באך, אבי השיטה, ערך מחקר מעמיק אחר אופן התפתחות צמחים ותכונותיהם ואיתר תמציות צמחים המתאימות לטיפול בכל אחד מהמצבים הרגשיים הלא מאוזנים, כאשר לכל מטופל מותאם הרכב תמציות עפ"י מצבו.

תמציות פרחי באך פועלות באמצעות תדרים אנרגטיים – התמציות משנות את איכות התדרים, הן פותחות מעין תעלות המאפשרות את קליטת המסרים מהאני הרוחני ומציפות את מהותנו באיכות הגבוהה של התכונה ו/או התכונות הנחוצות לנו – כל זאת באמצעות ויבראציות אנרגטיות. שינוי התדרים מאפשר את ניקוי הגורם לנזק ולשינוי בתדר.
התמציות מרפאות  לא על ידי תקיפת המחלה אלא על ידי הצפת גופנו בתדרים אנרגטיים
נפלאים מהאני הגבוה שבנו.
לא יכול להתקיים שינוי אמיתי מבלי שיתקיים קודם לכן שינוי מהותי בתפיסה – נכונות לשלווה נפשית ושמחה פנימית, נכונות לקבלה ונתינה.
התמציות פועלות כגשרים בין הנפש לשכל, בין המודע לתת המודע, האדם חוזר להיות הוא עצמו במקום להיות קצת עצמו, או עצמו באופן חלקי בלבד.
התמציות מתאימות לכל אדם ואין התוויות נגד לשימוש בהן, הן מאפשרות את החיבור בין המודע לתת המודע ועוזרות להעניק לנו את היכולת להיות חופשיים מפחדים ועכבות שונות.

הטיפול בפרחי באך מותאם לכל אחד לאחר ראיון אישי מקיף וצפייה במטופל. הטיפול בפרחי באך פועל דרך הרובד הנפשי ועוזר למטופל להגיע למצב של איזון, נמצא כיעיל ביותר במצבי ADHD.

דוגמאות:

IMPATIENS– לטיפוס המתוח, תובעני, רוצה לסיים הכל מהר, חסר סבלנות.

LARCH–  לחוסר בטחון עצמי.

WILD OAT– לחוסר מיקוד, קשיי ריכוז, לעושים הרבה דברים בו זמנית.

WALNUT– להגנה, להרגעה, עוזר בתקופות מעבר.

ASPEN– לפחדים ממקורות בלתי ידועים.

SCLERANTUS– לחוסר החלטה, חוסר ריכוז, חוסר מנוחה.

סיכום:

הטיפול ב ADHD ברפואה הטבעית אינו מתנגש עם הטיפול הקונבנציונאלי ונמצא כיעיל מאד, במאמר זה הובאו מעט מאד דוגמאות וגם הן על קצה המזלג וישנן עוד דרכים רבות לטיפול ברפואה הטבעית – תמציות קריסטלים, הילינג, ביופידבק ועוד .

כפי שציינתי קודם לכן בטיפול ברפואה הטבעית נשים דגש על שינוי ההרגלים ובניית הרגלים חדשים, פיתוח טכניקות הרפיה, מדיטציות, הגברת המודעות העצמית, שבירת דפוסי התנהגות קיימים כל הנ"ל מובילים לשיפור הדימוי העצמי, עוזרים בשילוב החברתי ובהקניית הרגלים חברתיים כמו גם אישיים נאותים.

וכדברי הרמב"ם:

"נפש בריאה בגוף בריא"

במכללת ברק אנו מקפידים על כיתות קטנות בהן ניתן יחס אישי לכל אחד מהסטודנטים, מכללת ברק מהווה בית לבוגריה תוך שמירה על קשר רציף איתם.

הלימודים במסלול זה  משולבים בלימודי רפואה מערבית – אנטומיה, פיזיולוגיה ופתולוגיה.

בוגרי המכללה משתלבים בעבודה בספא ברק, בקליניקות פרטיות, בקופות החולים השונות בבתי מלון ובאתרי ספא  טיפוליים בארץ ובעולם.

בואו לחוות אתנו לימודים שהם מקצוע ודרך חיים.

לעוד פרטים על מסלול הנטורופתיה במכללת ברק – לחצו כאן!

באהבה,
ד"ר ורד מיוחס מאיר – רכזת מגמת נטורופתיה.

מעוניינים במידע נוסף? מעוניינים להירשם?

שלחו את הטופס ונחזור אליכם עם כל המידע והפרטים.