מסלול לימודי תזונה טבעית

לימודי תזונה טבעית מהווים חלק ממסלול לימודי הנטורופתיה הכולל. הנטורופתיה כשיטת ריפוי משלימה מבוססת על שילוב בין תזונה, שימוש בשמנים טיפוליים ובצמחי מרפא ופעילות גופנית מאוזנת. כל אלו משמשים את המטפל בגישה הנטורופתית, שתפקידה לעורר את מערכות הריפוי העצמי של הגוף והנפש ולעודד אותן לפעול ולהביא לאיזון עצמי.

במסלול לימודי תזונה טבעית תכנית הלימודים מחולקת לשלוש שנים (חלק אינטגרלי ממסלול נטורופתיה).

שימו לב: מערכת השעות מודולרית וניתנת להתאמה אישית לכל תלמיד ( במגבלות מסוימות).

  • תזונה קונבציונאלית- אבות מזון, הערכה RDA, ODA,  כולל גישה עם עבודה במחשב (אתרים, מגזינים, מידע תזונתי) מקצוע מקדים: כימיה ביוכימיה.
  • עקרונות בתזונה טבעית (יסודות)- תפקיד התזונה, אי סיבולת, דיאטות אלימינציה, ניקוי ודה-טוקסיפציה.
  • גישות/ עקרונות בתזונה על בסיס מדעי.
  • אורח חיים ותזונה נכונה
  • בישול- החוויה שבבישול, טעימות, סדנאות ועבודה מעשית.
  • שיטות בתזונה אלטאנטיבית (גישות נלוות)- תזונה סינית, טבעונית, איורוודה.
  • הנדסת מזון- תעשיית מזון.
  • הכנות ותכשירים מצמחי מרפא.
  • מרכיבים פעילים ומגנונים האחראים לתכונות הפיזיולוגיות והפרמקולוגיות של צמחי המרפא.
  • קבוצת צמחים לפי מערכות.
  • אינטאקציות בין תרופות וצמחי מרפא.
  • צמחי מרפא על פי רפואת הרמב”ם.

אנטומיה פיזיולוגיה, פתלוגיה הכוללת בדיקות פסיכופתלוגיה, עזרה ראשונה- החייאה (סטנדרט של מד”א), פרמקולוגיה, מעבדה- הדמיה.

עקרונות הבסיס של הנטורופתיה

  • בטבע טמון כוח מרפא

    המחלה מתפתחת כאשר הגוף אינו מצליח לאזן ולרפא את עצמו. יש לעודד את יכולת הריפוי העצמית.

  • קיים קשר בין גוף ונפש

    מצב של חולי נובע כתוצאה ממכלול של סיבות שבהן יש לטפל.

  • לא לגרום נזק

    לעולם אל תגרום נזק, ואל תפעל אם אינך בטוח שאתה פועל נכון. חובה לקחת בחשבון את תופעות הלוואי שעלולות להופיע.

  • מהי המחלה

    יש לברר לעומק מהו שורש המחלה ולא לטפל רק בסימפטומים.

  • הגשת עזרה

    על המטפל לעזור למטופל להימנע מאורח חיים המביא למצבי חולי.

  • אורח חיים

    על המטפל להוות דוגמה עבור המטופל לאורח חיים נכון ומאוזן וללקיחת אחריות.

תהליך הטיפול הנטורופתי

הטיפול התזונתי משלב בין הוצאת מזונות והרגלי אכילה מזיקים מאורח חייו של המטופל, ובמקומם ביסוס הרגלים ומזונות מועילים המתאימים לאופיו. כהשלמה לתפריט מתאימים למטופל צמחי מרפא ייעודיים הנבחרים בקפידה בהתאם למצבו הבריאותי. פעילותם של צמחי המרפא מתבטאת הן בתחום של חיטוי, הרגעת מערכת העצבים ושיכוך כאבים, והן כמעוררים של מנגנוני הריפוי העצמי של הגוף.

בנוסף לכך מותאמת למטופל פעילות גופנית המיועדת לחזק ולאזן את גופו בהתאם למצב, וניתן גם לשלב עמה טיפולי מגע ועיסויים מסוגים שונים. טיפולי דמיון מודרך וכן שיטות שונות היוצרות הרגעה והרפיה כמו תרגילי נשימה, יוגה וגם מנוחה טובה,מועילותגם הןבאופן משמעותי בדרך להעצמת הגוף וריפויו.

 

לימודי תזונה טבעית במכללת ברק

מכללת ברק אותה ייסד ד”ר זיו מאיר, פרפסיכולוג ונטורופת בשנת 1998, מובילה גישה של מצוינות אקדמית וניסיון מקצועי עשיר בכל תחומי הרפואה המשלימה. המכללה עובדת בתיאום אקדמי עם האוניברסיטה העברית, ובסניף הירושלמי סטודנטים המגיעים מחוץ לעיר מוזמנים לישון במעונות האוניברסיטה. בתחום שללימודי תזונה טבעיתכבכל יתר המסלולים, נהנים הסטודנטים מתוכנית לימודים עשירה ומקיפה מאת מיטב המרצים בתחום.

אנו חיים כיום בעידן שהכול מתרחש בו בקצב מהיר מסביב לשעון, ומי שלא מספיק נותר מאחור. מציאות זו הובילה אותנו בלי משים להזנחת הרגלי האכילה הבריאים הנכונים והמרתם בדפוסי תזונה לקויים.

התופעה מתבטאת באכילה בהיסח הדעת ובאופן בלתי מבוקר, שימוש מוגבר במזון מהיר ובמזון המיועד להפשרה והכנה מהירה, כמו גם צריכה מופרזת של מזון עתיר סוכר, שומנים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים. מדובר בהרגלים המזיקים לגופנו, כשלאורך הזמן עשויים להוביל להשמנת יתר ולשורה ארוכה של מחלות ותסמינים שונים.

בשנים האחרונות מתרחבת המודעות בארץ ובעולם לחשיבות התזונה הטבעית והמאוזנת, וליעילותה הרבה לשמירה על הבריאות, על איכות החיים ולמניעת אינספור תחלואות שונות. בישראל ישנם כיום מגוון מוסדות המציעים קורסים ותכניות ללימודי תזונה טבעית, מתוך שאיפה להכשרת מטפלים מקצועיים ומתן מענה לדרישותיו המתרחבות של השוק בתחום.

התכנית ללימודי תזונה טבעית שבמכללת ברק הנה תלת שנתית ומהווה חלק אינטגרלי ממסלול הנטורופתיה. המכללה פועלת בשיתוף אקדמי עם האוניברסיטה העברית ומיטב המרצים בתחום. בוגרי המסלול יוצאים לשוק העבודה כשהם מצוידים בארגז כלים עשיר וגדוש, הכשרה מעמיקה ומכלול רחב ומגוון של גישות טיפוליות טבעיות, מה שמאפשר להם לייעץ לאורח חיים נכון ובריא ולבנות תכניות טיפוליות המותאמות פרטנית לכל מטופל ולאורחות חייו.

נושאי הלימוד בתכנית ללימודי תזונה טבעית

כאמור, התכנית שמציעה מכללת ברק ללימודי תזונה טבעית מהווה חלק אינטגרלי ממסלול הנטורופתיה ופרושה על פני 3 שנים. בתכנית ישנו מכלול רחב של קורסים שונים בנושאי תזונה (כגון תזונה קונבנציונלית, עקרונות בתזונה טבעית, תעשיית מזון- הנדסת מזון, שיטות בתזונה אלטרנטיבית, גישות בתזונה על בסיס מדעי וכדומה).

נושאים נוספים כוללים צמחי מרפא (קבוצות צמחים על פי מערכות, אינטראקציות בין צמחי מרפא ותרופות, הכנת תכשירים שונים מצמחי מרפא, צמחי מרפא לפי רפואת הרמב”ם וכן הלאה) ומדעים (אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, עזרה ראשונה ועוד). התכנית כוללת גם קורסי העשרה לבחירה (בהם פילוסופיה סינית, רפלקסולוגיה, ארומתרפיה, פרחי באך, קינסיולוגיה, עיסויים מערביים ועוד) וסטאז’ המורכב מבנייה של מינימום 10 תיקי מטופלים לפחות.

רשימת הנושאים הנלמדים במסלול תזונה

. פילוסופיות של הריפוי הטבעי:

  • הוליזם
  •  חוקי הריפוי
  •  מחזוריות – חוק השביעיות
  •  טיפול במחלות כרוניות
  •  טיפול במחלות אקוטיות
  •  משבר החלמה
  •  ניקוי רעלים
  1. מבוא כללי לתזונה.
    הכרת המזונות ושמירת ערכם התזונתי:
  •  הרכב הגוף
  •  אנרגיה
  •  אבות המזון
  •  חומצות אמינו
  •  מטבוליזם
  1. משקל תקין.
    4. תרופות סבתא.
    5. סטרס.
    6. רדיקלים חופשיים.
    7. אלרגיה

טיפול – כולל ויטמינים, מינרלים ותפריטים מתאימים והמון המון טיפים מכל תחומי הרפואה הטבעית:- מערכת הנשימה.
– מערכת העיכול:

  • חיידקים ידידותיים.
  • חיידקים פתוגניים.

– הרעלת מתכות.
– מנופאוזה.
– השמנת יתר.
– פגיעות ספורט.
– פעילות גופנית – אירובית / אנאירובית.
– קנדידה.
– בעיות הורמונליות.
– דטוקסיפיקציה – ניקוי רעלים.
– צומות.

נשים:

  •  תסמונת טרום ויסתית.
  •  הכנה לקראת הריון.
  •  לידה.
  •  הנקה.
  •  תינוקות – פורמולות שונות וכדו’.
  •  ילדים.
  • הפרעות אכילה. ·היפראקטיביות
  •  התפריט החכם.
  •  פירוט צבעי מאכל והסכנה שבהם.
  •  טיפוסים ומזון.

– כלי דם ולב.
– מערכת השתן.
– מערכת אנדוקרינית.
– כבד – כעסים, ניקויים, ניקוזים.
– התמכרויות.
– סרטן.
– גריאטריה.
– תסמונת תשישות כרונית.
– סגולות התבלינים.
– מערכת העצבים.
– עור.
– שיער.
– צפורניים.
– דיאטות שונות .
– אנטי איג’ינג.

להלן רשימה של המחלות עליהן נלמד (רשימה חלקית):

  •  אפילפסיה.
  •  אימפוטנציה.
  •  אבנים בכליות.
  •  אוסטיאופורוזיס.
  •  אקזמה.
  •  אנמיה.
  •  גאוט.
  •  הרפס.
  •  סבוריאה.
  •  היפותירואיד + היפרתירואיד.
  •  סכרת – סכרת נעורים, סכרת מבוגרים.
  •  כאבי ראש/מיגרנות.
  •  פרקינסון

כמובן שבמהלך המסלול החל מהשנה הראשונה ילמדו:

  •  ויטמינים.
  •  מינרלים.
  •  תזונה אורתומולקולרית.
  •  מבנה ארוחות.
  •  צורות ואופני בישול.
  •  דגנים.
  •  קיטניות.
  •  פירות וירקות.
  •  זרעים.שומן ותפקידיו.
  •  סיבים תזונתיים.
  •  מזון – ערך ביולוגי נמוך + גבוה.
  •  אינדקס גליקמי של מזונות.
  •  קלוריות.
  •  סוכרים.
  •  הכרת אסכולות שונות בריפוי בתזונה (הפרדת מזונות, ועוד).
  •  שקילה ומדידה.
  •  יחסי מטפל מטופל.
  •  הראיון הטיפולי.

מחלות פרקים:

  •  פסוריאזיס.
  •  ראומטואיד ארטריטיס.
  •  שיגרון.
  •  לחץ דם – לחץ דם גבוה, לחץ דם נמוך.
  •  תסמונת המעי הרגיז.
  •  קוליטיס.
  •  מחלת קרוהן.
  •  תסמונת המעי הרגיז.
  •  עצירות.
  •  טחורים.
  •  ורידים.
  •  דליות.

במהלך כל שנות הלימוד ישולבו תפריטים שונים אופן הכנתם והמון טיפים כמו כן ישולב סטאז’ מודרך, קליניקה, מחקרים ועוד.

להלן רשימת הנושאים שילמדו בשנה ד’ – נטורופטיה (רשימה חלקית):

  •  אינטגרציה מבנית.
  •  קליניקה .
  •  ראיון מטפל מטופל – ראיון נטורופטי.
  •  שיטות בנטורופתיה.
  •  ביטוח.
  •  אופן בניית הטיפול הנטורופתי השלם השלם.
  •  פתרון תיאורי מקרה.
  • אתיקה מקצועית.
  •  סטאז’ מודרך.
  •  פאנל עבודות סיום

מסלול לימודי תזונה טבעית במכללת ברק

בשנים האחרונות ניכרת מגמה של התרחבות המודעות בכל הנוגע לתזונה טבעית, מאוזנת ונכונה, המהווה את המפתח לאיכות החיים, בריאות תקינה ומניעת שורה ארוכה של תסמינים ותחלואות שונות.

מנתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי עולים ממצאים חמורים המעידים על הזיקה הישירה שיש לתזונה לקויה אל העלייה החדה באחוזי ההשמנה ובשיעורי התחלואה והתמותה בארץ ובעולם,
כאשר בראש רשימת גורמי התמותה מדורגות מחלת הסוכרת ומחלות לב וכלי דם.

על רקע הממצאים הללו ולאור המודעות בנושא, גדל הביקוש להתמקצעות בתחום, כך שבמידה והנכם נמצאים על פרשת דרכים ומחפשים כיוון לחיים, כדאי שתבררו מידע בכל הקשור ללימודי תזונה תנאי קבלה, ותצטרפו למכללת ברק הנחשבת למכללה המובילה לרפואה משלימה בישראל!

התכנית ללימודי תזונה: תנאי קבלה
ממכללת ברק מציינים שמדובר בתחום מרתק ומאתגר, שניתן לבנות בו קריירה מצליחה המלווה בתחושה עצומה של סיפוק.
בישראל קיימים כיום כמה מוסדות המציעים מסלולי לימוד להכשרת מטפלים מקצועיים, מתוך שאיפה למתן מענה לביקוש המתרחב של השוק.
על פי רוב, ללימודי תזונה תנאי קבלה נוקשים וגבוהים יותר בהשוואה ללימודים במסלולים אחרים, אולם הם נתונים לשינויים בין מוסד למוסד בהתאם לאופיו של הקורס והיקף הלימודים.

ישנם מוסדות שתנאי הקבלה ללימודי תזונה בהם כוללים מעבר בחינה פסיכומטרית בציון 600 או יותר ותעודת בגרות עם ממוצע ציונים מעל לרף מסוים.
במוסדות אחרים עשויה להיות דרישה לשליטה באנגלית ברמה של 4 יחידות לימוד לכל הפחות ואו הישגים במקצועות ראליים.

נושאי הלימוד בתוכנית

מכללת ברק מונה שלושה סניפים שכוללים את הסניף הראשי בירושלים, שלוחת אשקלון ושלוחת באר שבע. הלימודים מתבצעים בכיתות הקטנות אוירה אישית ומשפחתית תוך מתן יחס אישי לכל אחד ואחת.

לימודי תזונה מטעם המכללה מתקיימים במסגרת התכנית ללימודי נטורופתיה. מדובר במסלול תלת שנתי שמתאפיין ברמה אקדמית גבוהה ומועבר על ידי צוות של מרצים מהשורה הראשונה. בתכנית ללימודי תזונה תנאי קבלה הם 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה.

כמו כן, המועמדים נדרשים לעבור ראיונות קבלה, זאת על מנת להבטיח שהם עומדים בתנאי הסף. הלימודים כוללים מגוון רחב של קורסים במבחר נושאים שעיקרם תזונה, מדעים, צמחי מרפא, קורסי העשרה על פי בחירה וסטאז’ מעמיק.

התרפיה בתזונה היא כלי בסיסי שנותן לגוף את הבסיס לכל התהליכים הביוכימיים המתחוללים בו. לכן התרפיה בתזונה מיועדת לכל האנשים בכל הגילאים ובכל המצבים בין אם הם בריאים ובין אם הם חולים.
הטיפול לאנשים בריאים:
1.    מניעה אקטיבית של מחלות מתוך שאיפה לתת לגוף חומרים ומרכיבים שיסייעו לעמידות הגוף.
2.    רמות אנרגיה וערנות טובות יותר.
3.     האטה בתהליכי הזדקנות, אנטי אייג’ינג – כלומר אפשר להאריך את תוחלת החיים ולעבור את הממוצע ב- 15-20 שנה יותר עם איכות חיים, בריאות וצלילות טובה יותר.

הטיפול לאנשים חולים:
נותן לגוף את הכלים להתמודד טוב יותר ולהבריא מהר יותר, כשאדם חולה מקבל טיפול תרופתי התרפיה בתזונה תעזור למנוע תופעות לוואי.

  •  התכניות של תרפיה בתזונה באות לידי ביטוי ע”י התאמת התזונה ואורח החיים בהתאם לכל מקרה בהתאמה אישית למטופל.
    המטרה בריפוי בתזונה הינה לרכוש הרגלים נכונים ובריאים כשהמצב הטוב ביותר הוא שהאדם לא ירגיש את גופו (מבחינת כאבים) ויהיה עסוק בפעילות יצירתית. מצב כזה ייתכן רק כשיש הרמוניה.
    הריפוי בתזונה אינו נותן תכנית נגד אלא בעד.

תזונה:
מדובר באותם תהליכים הקשורים בלקיחה, ספיגה ושימוש של מרכיבי מזון.
לקיחה  –  לעיסה נכונה, בליעה נכונה, בחירה נכונה.
ספיגה  –  ההבנה שלא כל מה שאנחנו אוכלים נספג בגוף, לנושא הספיגה צריכות להיות מס’ פעילויות במע’ העיכול כמו כמות מספקת של מיצי עיכול, פריסטלטיקה ועוד.
שימוש  –  ההבנה כי כדי להגיע למצב אופטימאלי בשימוש יש צורך לעיתים בריכוז גבוה יותר (תוספי מזון)

תחזוקת הגוף:

  1. תהליך התחדשות תאים:  התאים הריריים בגוף מתחלפים כל 12 ימים, תאי עור מתים מתחדשים ומתחלפים כל 24 יום. 2.5 מיליון כדוריות דם אדומות מתחדשות בכל שנייה.
    המשמעות היא שהגוף צריך כל הזמן חומרי גלם כדי שתהליכי ההתחדשות יצאו לפועל. חומרי הגלם הם: חלבונים, פחמימות, שומנים בעיקר בלתי רווים, ויטמינים ומינרלים. כדי שתהיה לגוף היכולת לסנטז.
    תהליכי ההתחדשות אצל תינוקות ילדים ונוער הם בשיאם ויותר חזקים מאשר באוכלוסיה הבוגרת. ראה פצע את תינוק ואצל מבוגר.
    קצב ההתחדשות תלוי במצב הגופני וכמובן גם בגיל. מאוד חשוב כיצד מתוחזק הגוף, גוף מתוחזק טוב ומקבל כמות מספקת של אבץ, ויטמין C, ויטמין A ועוד. תהיה לו היכולת הטובה יותר לריפוי פצעים.
    2.    תהליך הפקת האנרגיה:
    זהו תהליך הנמשך כל עוד האדם בחיים. גם בשינה ממשיכה פעילות של תאים שצורכת אנרגיה גם גופנית וגם מנטאלית, בערנות עוד יותר.

מה נדרש בשביל זה

אבות מזון, פחמימות מורכבות, מקור ראשוני להפקת האנרגיה בגוף, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים ותאית שחיונית מאוד כדי למנוע ספיגה מוגברת של סוכרים ושומנים. התאית היא סוג של פחמימה והיא נותנת גם תוכן למעי כדי שפעילותו תהיה תקינה וטובה יותר. נותנת נפח ליציאות ומזרזת מעבר לאורך המעי.
התאית סופגת נוזלים לכן חייבים לשתות הרבה.
נוזלים – חשוב לשתות הרבה מים כי הגוף ברובו מורכב מנוזלים.
חמצן – יותר מידי חמצן = צרות, ופחות מידי חמצן = צרות. צריך הכול במינון הנכון.

אהבה = הכוח המניע!!!

מעוניינים במידע נוסף? מעוניינים להירשם?

שלחו את הטופס ונחזור אליכם עם כל המידע והפרטים.