איך לעבור את החורף בריאים וללא אנטיביוטיקה
אייקון צור קשר
לפרטים נוספים
ולהרשמה ללימודים
השאירו פרטיכם כאן ונשוב אליכם!

איך לעבור את החורף בריאים וללא אנטיביוטיקה

ניתן  לעבור את החורף בשלום בלי להיות חולים באמצעות הרפואה הטבעית.

החורף עומד בפתח ומי מאתנו לא חלה בהצטננויות, כאבי ראש, נזלת, דלקות אוזניים ושפעת. מרבית המחלות האלה מקורן בוירוסים, וכידוע הרפואה הקונבנציונאלית אינה מספקת תמיד פתרון הולם. אנטיביוטיקה לא יעילה במקרים שהווירוס תוקף את הגוף, אלא רק במידה והתפתחה דלקת. בשנת 2002 קופת חולים "מכבי" יצאה עם קמפיין בטלוויזיה נגד מתן אנטיביוטיקה לשפעת, כדי שהציבור יידע שאנטיביוטיקה היא לא תרופה המתאימה לשפעת.

למעשה, רוב הזמן קיימת חשיפה למגוון רחב של נגיפים, אך מה שייקבע אם ניפול למשכב או לא, היא היכולת של המערכת החיסונית שלנו להתמודד עם הנגיף.

להזכירכם, לגוף יש באופן טבעי כוח ריפוי איתו אנו נולדים וחלק ממנו מתבטא במערכת החיסון הטבעית שלנו.

טיפול באמצעות תוספי מזון, תזונה נכונה וצמחי מרפא, מאפשרת לא רק קיצור משך המחלה, אלא גם התאוששות קלה ומהירה יותר ומניעת הדבקויות חוזרות.

 

איך נדע לזהות שאנו עומדים להיות חולים?

למרות שארצנו מאופיינת ב- 2 עונות עיקריות- חורף וקיץ, ניתן לאפיין גם את עונות המעבר- אביב וסתיו. עונות המעבר מהוות מעיין טסט חצי שנתי, שבא לבדוק את הכשירות הכללית של גופנו. כמו לפני כל מבחן, ככל שנתכונן יותר, כך נצליח יותר.

שני המצבים הבריאותיים הבאים יכולים להראות לנו שאנו עומדים להיות חולים:

1. אם נרגיש חום נמוך, כאבי שרירים חזקים, שתן בהיר, כאבי ראש עורפיים והיעדר הזעה.

2. אם נרגיש חום גבוה מאוד, כאבים קלים בשרירים, מעט צימאון, שתן נוטה לצבע כהה, כאבי ראש
    וזיעה קלה.

אם סימנים אלו ממשיכים להתקיים מעבר ל- 24 שעות - סימן שחלינו.

נכון שבעיות אלו קשורות לשינויי מזג האוויר ולהצטמצמות שעות האור, לחשיפה מוגברת לוירוסים אוהבי חורף, אך יותר מכל הן מצביעות על חולשה בעמידותה של הרקמה הערירית במערכת הנשימה העליונה והתחתונה, יחד עם אי מוכנות ועצלנות מסוימת בתפקודה של מערכת החיסון.

חולשה זו מאפשרת התפתחות זיהומים ויראליים ובקטריאליים באותם אזורים.

על מנת להקטין את הסיכויים להיות חולים, קודם כל מונעים ואח"כ אם עדיין נחוץ- מטפלים.

קראתי בעבר דוגמא טובה למניעה יעילה של נזקי החורף, אמנם לא בתחום בריאות הגוף ובכל זאת: מזה מאות שנים ההולנדים מקפידים על תחזוקה דקדקנית של כל הסכרים במדינה. הם משפרים, מתקנים, בודקים את עמידותם ללא הרף וכשמגיע החורף והסכרים ממלאים את תפקידם היטב, הם מונעים הצפות ושאר אסונות טבע.

אם נשווה את הסכרים לגוף האדם, אם נתחזק אותו נכון בקיץ, נקבל גוף חזק ובריא בחורף.         
תחזוקה נכונה של הגוף מתבטאת בצעדים הבאים:

  • הרגלי אכילה נכונים- בזמן החורף לא מומלץ לאכול דברים כבדים, מטוגנים או מתובלים מדי, אלא מזון שקל לעיכול, פחות סלטים חיים ויותר ירקות מבושלים.
  • שעות שינה מספקות: בחורף כדאי לתת לגוף מנוחה, לא להיות הרבה שעות בקור, להתנהג קצת כמו הדובים וליהנות משמיכת הפוך.
  • פעילות פיזית קבועה ולא מוגזמת שומרת על תפקוד תקין של כל מערכות הגוף.
  • ביגוד מתאים לעונה: לשים לב שאנו נמצאים בחדר מחומם וכשיוצאים החוצה, להתלבש בצורה מתאימה לטמפרטורה בחוץ.
  • טכניקות הרפיה ופריקת מתחים עוזרות לנו לשמור על בריאותינו, כשאנו במתח הגנות הגוף יורדות ולכן קל יותר להיות חולים.
  • צמצום זמן ההקשבה לחדשות ושמירה על מחשבות חיוביות ואופטימיות הן דרך נוספת לאריכות ימים.

אם נקפיד על צעדים אלו, נוכל להגיע לסתיו ולחורף מוכנים ובריאים יותר.

 

אם כבר חלינו, איך נחזור ונחלים מהר ככל האפשר:

אם בכל זאת לא התכוננו כראוי וחלינו, לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם להתאושש ולקצר את משך המחלה:

  • מנוחה – חשוב לתת לגוף את המנוחה כדי לאפשר למערכת החיסונית לפעול טוב יותר. להימנע מעבודה פיזית קשה, ועדיף להיכנס למיטה.
  • תוספי מזון – הם חיוניים לשיפור תפקוד מערכת החיסון.     
    ויטמין C: ידוע בהיותו אנטי ויראלי, אנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי ומחזק את מערכת החיסון באמצעות הגברת ייצור כדוריות דם לבנות. מוריד רמות ההיסטמין ובכך מקל על תופעות אלרגיות.
    מינון: למניעה- 500 מ"ג, בזמן חולי- 1,000 מ"ג.   
    ויטמין A: חיוני לפעילות תקינה של מערכת החיסון, מחדש רירית במערכת הנשימה, משפר את יכולת הגוף להתמודד עם זיהומים.
    מינון: 25,000 יחידות כשצריך.      
    אבץ: מינרל נחוץ לתפקוד תקין של מערכת החיסון ומניעת זיהומים. האבץ למציצה טוב לדלקות גרון.      
    מינון: 25 מ"ג כשצריך.
  • צמחי מרפא – מאז ומתמיד ידע האדם על התועלת הרפואית שטמונה בצמחים. ידע זה הוזכר אף ביהדות, בכתבי הרמב"ם. להלן כמה דוגמאות:
    אכינצאה - צמח בעל תכונות אנטי ויראליות, יכולת סיוע למערכת הלימפה וחיזוק המערכת החיסונית. נמצא בשימוש רחב במצב של הצטננויות.  
    אסטרגלוס - מחזק את פעילות מערכת החיסון, מגן נגד זיהומים בעיקר של מערכת הנשימה, יעיל בטיפול בשפעת, הצטננויות וזיהומים ויראליים.       
    אונה די גאטו (ציפורני חתול) - צמח פרואני שזכה לעניין רב בקרב הקהילה הרפואית בזכות יכולתו להגביר את הפעילות של המערכת החיסונית.      
    סמבוק שחור - פרחי הסמבוק השחור ידועים בהשפעתם המכייחת, יעילה לטיפול בהצטננות, בשפעת, בהקלה על הוצאת ליחה. טוב במצבים של ברונכיטיס, סינוסיטיס, נזלת כרונית ושיעול.

תזונה נכונה בזמן חולי:

* מרק עוף צח - נפלא !!!  לפני מספר שנים חוקרים אמריקנים חקרו ומצאו שמשקה זה הוא
   תרופה מאוד יעילה לשפעת (כמה ידעו הסבתות שלנו... ).

* ירקות כתומים - פלפל אדום עשיר בוויטמין , ופי 3 יותר עשיר בוויטמיןC  מפירות ההדר.
   בטטה, דלורית, דלעת וגזר - עשירים בבטה-קרוטן שנמצא יעיל לבעיות במערכת הנשימה.

* כמו כן, מומלץ להימנע מצריכת מוצרי חלב ובוטנים (כולל במבה), המגבירים את ייצור הליחה.

תרופות סבתא:

* מי גרגור לכאבי גרון : כוס חליטה עלי מרווה+כפית חומץ תפוחים.  לגרגר 3-4 פעמים ביום.

* טיפול בשיעול : בצל בינוני חתוך, כף אורגנו, 3 כפות דבש, כף לימון, כף ברנדי. משרים כ-24
   שעות, לאחר מכן שותים כפית (אצל ילדים), כף (אצל מבוגרים) כל 4 שעות.

* טיפול בנזלת: 10 cc  שמן שקדים, טיפת שמן לבנדר, אקליפטוס, מנטה וקמומיל.
    מוסיפים כמה טיפות מהתערובת לקערת מים רותחים, מכסים את הראש והקערה במגבת
    ונושמים את האדים.

רק שנהיה בריאים.

הכותבת: גבריאלה חבויניק, נטורופתית ומרצה במכללת ברק